مو

علایم شوره سر Symptoms of dandruff

علایم شوره سر چیست؟
سلول‌های پوستی ما همیشه خودشان خود را نوسازی می‌کنند. هنگامی که سلول‌های پوستی روی سر قسمت‌های قدیمی را نوسازی کردند، به قسمت‌های سطحی آن فشار می‌آورند و آن را از پوست سر جدا می‌کنند. برای افرادی که شوره سر دارند این نوسازی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود یعنی پوسته مرده بیشتری ایجاد و باعث می‌شود تا شوره سر بیشتر به چشم بیاید. در صورتی که پوست سر به‌طور مکرر در معرض دمای هوای بالا قرار بگیرد نیز باعث به وجود آمدن شوره‌سر می‌شود.
شوره‌سر می‌تواند به صورت مزمن (طولانی مدت) یا در نتیجه فعالیت‌های خاصی باشد. ممکن است افرادی که دچار شوره سر هستند، روی پوست سر خود سوزش یا قرمزی هم داشته باشند. پوسته‌ریزی بیش از اندازه می‌تواند به علت بیماری یا شرایط اساسی‌ مانند پسوریازیس که نوعی عفونت قارچی (مالاسزیا) است، التهاب پوستی شوره‌ای، یا حتی شپش‌سر هستند. ممکن است برخی اشخاصی که مبتلا به شوره سر هستند، دچار مشکلات اجتماعی و عدم اعتماد به نفس شوند. از اینرو، شاید درمان آن هم به دلایل جسمی و هم به دلایل روانشناسی دارای اهمیت فراوانی باشد.
تعداد قابل توجه افراد مبتلا به شوره سر، نشان می‌دهد که وقتی سن بالاتر می‌رود، شوره نیز افزایش می‌یابد. شوره سر در آقایان نسبت به خانم‌ها و همچنین کسانی که پوست چرب دارند، رایج‌تراست.
برخی پژوهش‌ها نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از نمک، شکر و ادویه در کنار مصرف الکل می‌تواند سبب تشدید شوره‌سر شود. شوره سر هم با ریزش مو ارتباطی ندارد.
یک باور قدیمی در این مورد این است که برخی مردم فکر می‌کنند شوره سر به خاطر خشکی زیاد پوست سرشان به وجود می‌آید. آنها سعی می‌کنند با نشستن موها با شامپو یا شست‌وشوی کمتر آن با این مشکل مقابله کنند. آنها بر این باورند که شست‌وشو این مشکل را حادتر می‌کند. این یک باور قدیمی است و حقیقت ندارد. شوره سر با خشکی پوست تفاوت دارد که آن هم با شست‌وشوی مکررمو با یک شامپوی مناسب برطرف می‌شود.
التهاب پوستی شوره‌ای
این بیماری نوعی وضعیت پوستی است که پوست را ملتهب و ورقه‌ورقه می‌کند. التهاب پوستی شوره‌ای در پوست سر نوع شدیدی از شوره سر است. وقتی پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیشتر افراد به آن شوره سر می‌گویند. وقتی کودکان دچار آن شوند، به آن Cradle Cap گفته می‌شود. التهاب پوستی شوره‌ای نسبت به سایر شوره‌ها پوسته‌های بزرگ‌تر و چرب‌تری ایجاد می‌کند. این بیماری نه تنها پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه سایر قسمت‌های بدن را نیز درگیر می‌کند.
شوره سر چه علایم و نشانه‌هایی دارد؟
نشانه عمده شوره سر، یا التهاب پوستی شوره‌ای در پوست سر، پوسته‌های سفید روی پوست سر و روی موهاست. اگر این شخص لباس تیره‌ای پوشیده باشد، وقتی پوسته‌ها روی شانه‌های او بریزد بیشتر جلب توجه خواهد کرد. ممکن است در پوست سر نیز احساس خارش، سفتی یا جراحت کنند. بزرگسالان مبتلا به التهابات پوستی شوره‌ای پوست سر ممکن است دارای پوستی قرمز، پوسته پوسته و تکه‌های چربی از پوست باشند .
در بیشتر موارد، شوره سر نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. با این وجود، کسانی که در پوست سرشان خراشیدگی پیدا می‌کنند و بخشی از سرشان قرمز و متورم باشد، اگر پس از چند هفته خوددرمانی خوب نشدند باید به پزشک مراجعه کنند. این افراد ممکن است دچار التهاب پوستی شوره‌ای یا بیماری دیگری باشند که یکی از علایم آن شوره سر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا